vrijdag 9 november 2007

Milano, città dei negozi

Het is waar, naar mate de herfst verder vordert wordt Venetië ook steeds mooier. De kleuren worden grauwer, maar niet in een lelijke manier. Bruine kleuren doen de stad goed en geven de stad ook steeds meer een sprookjesachtige sfeer.
Helaas is dit lastig om op foto weer te geven want doordat de lucht erg vochtig is (de scirocco heeft weer even zijn kop opgestoken) zijn de foto's veelal onscherp ed.
Geen nood, ook in deze editie van mijn mooie blog komen er foto's, men kan dus weer rustig ademhalen.

Wat mij ook deed beseffen hoe speciaal Venetië eigenlijk is, is een bezoek aan de op één na grootste stad van Italië: Milano. Welk, natuurlijk, een prachtige ervaring was want de stad is echt magistraal. Het ademt precies dezelfde sfeer die grootse steden als Parijs en Barcelona ook hebben. Het is een echte wereldstad.
Maar toch, als ik Milaan met Venetië vergelijk denk ik dat ik die stad nooit zo speciaal kan vinden als de stad waar ik nu woon.
Er zijn namelijk een aantal grote verschillen tussen de steden (en voor mij part, tussen welke stad dan ook en Venetië) die er voor zorgen dat er werkelijk geen enkele stad op de wereld is als Venetië.

"Ja, duhuh," zul je nu wel denken, "natuurlijk is Venetië anders met al die grachtjes. het ziet er simpelweg anders uit." En nu is dat ook wel zo, maar die grachten doen veel meer dan alleen het uiterlijk van de stad bepalen. Die grachtjes bepalen onder andere namelijk ook het ritme van de stad.
Zoals de meesten van jullie wel weten kampt Venetië al eeuwen lang met het verschijnsel 'Acqua Alta'. Acqua Alta betekent letterlijk 'hoog water' en moet zeker niet verward worden met simpelweg hoog tij. Wanneer Acqua Alta intreedt kun je er namelijk donder op tegen zeggen dat veel van Venetië overstroomd raakt, waaronder ook het San Marco plein.
Leven met Acqua Alta zit in het bloed van de Venetianen. Dat merk je wanneer het hoog tij is (met name als tegelijkertijd de scirocco waait, zoals nu dus). De inwoners van Venetië zijn dan meer gespannen, alsof een aangeboren instinkt hun waarschuwt voor mogelijk komend hoog water.
Daartegenover staat dat wanneer het laag tij is, de Venetianen enorm ontspannen en hartelijk zijn. Dat wetende kun je daar als 'buitenstaander' goed aan aanpassen. Als ik boodschappen ga doen is dat bijvoorbeeld het prettigst als ik dat met laag water doe. Dan is iedereen namelijk veel behulpzamer en heb je geen last van vervelende klanten die in de rij voor de kassa nog voor willen dringen (Venetianen zijn erg gehaast met hoog water, waarschijnlijk omdat ze zo snel mogelijk naar huis willen om te zien of alles nog veilig is.)

Wat de stad Venetië verder nog veel prettiger maakt dan een stad als Milaan is het ontbreken van wegen en dus auto's. Een groot verschil is dat de lucht veel prettiger en frisser aanvoelt. Natuurlijk heb je wel eens last van walmen die van de grote industriële haven Marghera vandaan komen, maar voorderest heb je toch en gevoel meer in de natuur te zijn dan wanneer je in Milaan bent (ondanks dat Milaan een prachtig groot stadpark heeft en Venetië weinig tot geen groen heeft...)
Dat er wegen in Milaan zijn merk je ook gelijk. Alle Milanesen (auto verslaafd als ze zijn) zie je namelijk slechts voorbij roetsjen. Milanesen zie je verder niet op straat wat, ondanks een aanzienlijk lager aantal toeristen, de stad toch drukker laat lijken met toeristen.
In Venetië zie je natuurlijk ook (irritant) veel toeristen, maar het grote verschil is dat ook de Venetianen persé de straat op moeten om ergens te komen. Ze moeten wel lopen want ze kunnen simpelweg de auto niet nemen. Dit zorgt voor een veel groter percentage inwoners op straat ten op zichte van de toeristen, in tegenstelling tot Milaan waar de binnenstad echt enkel gevuld is met dagjesmensen.

dat gezegd hebbende moet ik ook wel zeggen dat Milaan een geweldige stad is. Zoals ik al heb gezet in de titel: Milaan is la città dei negozi, oftewel: de stad van de winkels.
En of je daar kunt shoppen! Verdiepingen hoge H&M's, Zara's en Sisleys vliegen je om de oren en als dat te min voor je is kun je altijd diep in de portemonnaie tasten op de Via Montenapoleone, waar de dure merken je achtervolgen als bloedhonden achter een misdadiger.
En natuurlijk heb je daar ook die prachtige Viktor & Rolf winkel. Een winkel waar ik compleet verliefd op ben vanwege het briljante concept. Helaas was de winkel dicht toen ik er langs kwam, maar ook foto's van de voorkant zijn prachtig. Daar volgt er dus ook nog eentje van.

Gelukkig heb ik me aardig in kunnen houden met shoppen in Milaan (slechts een hele hippe schoudertas gekocht), maar Madonna, wat kun je daar geheel op gaan in winkelen. Je zou bijna vergeten dat er in Milaan ook nog geweldige dingen staan als de Duomo, Galleria Vittorio Emanuelle II en Castello Sforzesco!


Kijk, dit is dus die Viktor & Rolf winkel. Van buiten zie je het helaas niet goed, maar van binnen zit zeg maar alles omgekeerd. Oftewel: het plafond is de vloer en de vloer is het plafond. Wat een zeer duizelingwekkende ervaring is als je er te lang binnen bent.


Dit is de Galleria Vittorio Emanuelle II, een groots fin-de-siècle overdekt winkelcentrum. Een magistraal stukje architectuur.



Dit behoeft natuurlijk weinig uitleg. De beroemde dom van Milaan. De tweede foto is trouwens van het dak van de dom genomen. Als je in Milaan komt is het beklimmen van de 100 nogwat treden erg de moeite waard. Al die kantelen en het uitzicht over Milaan is een zeer mooie ervaring.


En dit is voor Castello Sforzesco. Een zeer oud fort die nu 11 musea huist. En het allermooiste is, alle 11 de musea kun je al voor maar €1,50 bezichtigen (als student zijnde, de rest betaald €2,50. Alsnog geen geld!)


Loraine, eat your heart out! Het hippe frappucino-caféetje revisited. En de frappo was wederom erg lekker!

Er wordt verder veel geroepen om foto's van mijn huisgenoten. Het blijkt een grotere uitdaging te zijn dan welke uitdaging Angela Groothuizen ooit maar heeft gehad in haar oude programma (waar ik als kind altijd met veel plezier naar keer), om ze allemaal tegelijkertijd aanwezig te hebben. En als ze er allemaal zijn is het dusdanig donker dat een goede foto maken niet meer mogelijk is (op de een of andere manier wil mijn fototoestel niet echt meewerken als ik binnenshuis of met een flitser wil fotograferen.)
Ik heb natuurlijk al wel een teaser van twee van mijn lieftallige coinquiline:


Dit zijn v.l.n.r. Laura (a.k.a. Bordin!!! (na haar achternaam) en Valentina. Laura is een beetje de flapuit van het huis. Ze is altijd erg spraakzaam en spoort iedereen regelmatig aan om een spritz te drinken 'in campo' (op het plein.)
De andere, Valentina dus, is de jongste van het stel (afgelopen maandag 19 geworden). Ze is dan ook eerstejaars student hier in Venetië en ze studeert Russisch en Arabisch. Ze is echt een erg aardige huisgenoot en we lachen/kletsen veel. Maar dat doe ik eigenlijk wel met al mijn huisgenoten. En tja, met zo'n bob-kapsel zit je bij mij natuurlijk altijd goed!

5 opmerkingen:

Mark zei

Heerlijk om door jouw zoetgevooisde commentaar een klein stukje Italie te kunnen ervaren! Blijf genieten van die nevelige sprookjesstad in aardetinten gekleed, en zorg ervoor dat je je voeten drooghoudt ;) Mark

Rain zei

Je bent wel vreselijk hard aan het uitlokken hè blondie! Je haar is echt heel lang aan het worden nu... ga je een revival doen van je sjaarzenkapsel?

x Loraine

P.S. Heb het voorlopige galadatum van Jenn weten te ontfutselen en ga volgende week, wanneer ik weer iets minder hard doodga, een weekendje uitzoeken! :)

Chris Stapper zei

Looi kerel, leuk om je berichten te lezen. Ziet er naar uit dat je mooie dingen meemaakt. Ongeloofljk die dom van Milaan, echt prachtig, dat moet ik ook een keer bezoeken.
En hoog water en laag water, is de sfeer/stemming verandering echt zo sterk dat je het merkt? Woah. maar ook wel begrijpelijk.

Spreek je snel op msn!

Anoniem zei

Je weet t zo mooi te brengen!
Ik wil ook weer terug, naar Italië naar mijn favo-homo en beste vriend!
Oh en laat nou Venetië en de beeldende kunst en architectuur mijn volgende project zijn voor CKV haha!
Nog meer Venice gheghe!
de Groeten van Mr Stolk en Mevr Martin!

x
Mlou

X-U zei

Hey Looi!

K kwam via Marco's blog op jouw blog terecht (heerlijk al die links naar bloggen, zo kom je echt makkelijk de dag door als je niets te doen hebt ^__^).

Ik ben zelf ook 1 dagje in Venetie geweest en ik vond het echt ook een geweldige stad (alhoewel ik natuurlijk wel zo'n "irritante" toerist was ;). Leven in Venetie lijkt me echt mega-interessant.